فوتبال آمریکایی و «بیگ بنگ» گرانترین ها برای خرید تبلیغات تلویزیونی

توسط | عمومی | بدون نظر

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه: همانطور که می‌دانید در برنامه‌ریزی رسانه همواره گرانترین رسانه برای خرید جایگاه تبلیغات تلویزیونی در سراسر دنیا تلویزیون بوده است. این قاعده شاید اکنون در ایران شکسته شده باشد، به دلیل کمبود بودجه در صدا و سیما و رقابت شبکه‌های ماهواره‌ای اکنون دیدن برنامه‌های نیم ساعته که به تبلیغ یک محصول یا خدمت خاص با حضور نماینده‌ی شرکت ارائه دهنده‌ی محصول اختصاص دارند دیگر منظره‌ای عادی در سیما شده است.

در این حال و هوا مقایسه‌ی ببین هزینه‌ی تبلیغات تلویزیونی در کشور آمریکا و ایران خالی از لطف نخواهد بود. خانم جنین پاگی هر ساله در آغاز فصل جدید پخش سریال‌ها و برنامه‌های شبکه‌های آمریکایی، برآوردی از میزان هزینه‌ی خرید یک جایگاه 30 ثانیه‌ای برای تبلیغ در حین پخش برای سایت Ad Age ارائه می‌دهد و در آن به معرفی 10 شو برتر از لحاظ هزینه‌ی خرید تبلیغات و نیز مقایسه سالانه بین این هزینه‌ها می‌پردازد. در این گزارش خلاصه‌ی هزینه‌ها در سپتامبر 2014 آورده شده است. همانطور که ملاحظه خواهید کرد ورزش ملی آمریکا یعنی فوتبال آمریکایی صدرنشین برنامه‌های گران قیمت از لحاظ هزینه‌ی خرید تبلیغات است. رده های بعدی به شو کمدی «دِ بیگ بنگ تئوری» و سریال ترسناک «دِ واکینگ دِد» اختصاص دارد که مهر تأییدی است بر نظرات جناب آقای بهروز افخمی و یارانش در برنامه‌ی هفت که این دو ژانر را اصلی‌ترین ژانرهای سینمایی می‌دانند! نکته‌ی قابل توجه دیگر گران‌تر بودن برنامه‌های پخش زنده است که ثابت می‌کند برنامه‌ی زنده جذابیت‌های خاص خود را نزد مخاطبان دارد (برعکس هفت که از زنده بودن به برنامه‌ی ضبط شده تبدیل شد). البته در ایران فقط شبکه های پخش آنتنی (broadcast ) وجود دارد و شبکه‌ی ویدئوی خانگی. در حالی که در آمریکا شبکه‌های کابلی با امکان پخش دلخواه (on demand ) نیز وجود دارند. در گزارش بعدی به برآورد سپتامبر 2015 و مقایسه‌ی تحلیلی تغییرات حاصله در این دو سال خواهیم پرداخت.

 

گرانترین برنامه‌ها برای خرید تبلیغات تلویزیونی در این فصل آنهایی هستند که بیننده‌ی زنده‌ی بیشتری دارند.

 

فوتبال آمریکایی کماکان در صدر گرانترین برنامه‌ها برای تبلیغات‌چی هاست. «یکشنبه شب‌ها با فوتبال» شبکه‌ی NBC و «سه‌شنبه شب‌ها با فوتبال» شبکه‌ی CBS به ترتیب مقام نخست و دوم برآورد سالانه‌ی قیمت تبلیغات سایتAd Age  را به خود اختصاص داده‌اند. تبلیغات‌چی‌ها به طور متوسط 627,300  دلار (تقریبن معادل 2 میلیارد تومان) برای سی ثانیه تبلیغ در «یکشنبه شب‌ها با فوتبال» می‌پردازند که نسبت به هزینه‌ی همین فصل در سال گذشته 6 درصد رشد داشته است. شبکه‌ی CBS با خرید حق پخش هشت مسابقه در «سه‌شنبه شب‌ها با فوتبال» در این فصل جایگاه جدیدی را در 10 برنامه‌ی برتر به خود اختصاص داده است. زمان تبلیغ در این بازی‌ها به طور متوسط 483,333 دلار خرج بر می‌دارد. این روندی است که چندین سال است ادامه دارد: تبلیغات‌چی‌ها حاضرند برای برنامه‌های زنده بیشتر پول خرج کنند در حالی که روزبه‌روز به بینندگان تأخیری اضافه می‌شود.
«امریکن آیدل[1]» شبکه‌ی Fox همواره در میان دو گرانترین برنامه‌ی تلویزیونی پخش شده در بهترین ساعات پخش بوده است. در این فصل، این رقابت واقعی خوانندگی در حال بازسازی است و فاکس هنوز برنامه‌ی پخش آن در فصل زمستان را اعلام نکرده است. اگرچه «آیدل» قرار است هم چهارشنبه شب‌ها و هم پنجشنبه‌شب‌ها پخش شود، به گفته‌ی یکی از سخنگویان شبکه ممکن است در طول کل فصل دو بار در هفته پخش نشود.

تبلیغات تلویزیونی

امریکن آیدل جرء برنامه های گران برای تبلیغات تلویزیونی است

بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی که در برآورد آماری ما هستند هنوز سفارشی برای گرفتن زمان تبلیغات تلویزیونی در «آیدل» نداده‌اند، بنابراین این برنامه در لیست قیمت‌های ما حضور ندارد، اما چندتایی از آنها که سفارش داده‌اند به طور متوسط 243,200 دلار برای 30 ثانیه تبلیغ در قسمت چهارشنبه و 225,667 دلار برای قسمت پنجشنبه خرج کرده‌اند، و برخی هنوز هم بیش از 300,000 دلار می‌پردازند. این ارقام «آیدل» را دوباره در لیست 10 برنامه پخشی برتر، در جایگاه هفتم و هشتم قرار می‌دهد.
«دِ بیگ بنگ تئوری[2]» CBS گرانترین برنامه‌ی سرگرم کننده‌ی در حال پخش است، با میانگین 344,827 دلار. این شو همواره جزو پر بیننده‌ترین کمدی‌ها بوده است. قسمت نخست فصل جدید با زمان یک ساعت در هفته‌ی گذشته به طور متوسط 17.2 میلیون بیننده داشت.اما گران‌ترین سریال داستانی در واقع روی شبکه‌ی کابلی است: «دِ واکینگ دِد» AMC بیش از 400,000 دلار جهت گرفتن یک بسته‌ی تبلیغاتی برای تبلیغات‌چی‌ها خرج برمی‌دارد.چندین برنامه‌ی کابلی هستند که در گرانی خرید زمان تبلیغات، پخش آنتنی را به چالش کشیده‌اند، از جمله «دوشنبه شب با فوتبال» ESPN که 400,000 دلار خرج برمی‌دارد. اما مقایسه‌ی خیلی از بسته‌های تبلیغی کابلی با تبلیغات پخش آنتنی دشوار است زیرا شبکه‌های کابلی معمولن شامل پخش چندباره و تکرار شوها نیز هستند.

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی درگران ترین برنامه سرگرم کننده هم جزء انتخاب تبلیغات چی هاست

سریال دوساله‌ی «دِ بلک لسیت[3]» NBC در 10 برنامه‌ی برتر پخش آنتنی یک تازه وارد است، برای نخستین بار در جایگاه چهارم، که به طور متوسط برای 30 ثانیه تبلیغ برای تبلیغات‌چی‌ها 282,975 دلار آب می‌خورد، با رشد 40 درصدی نسبت به فصل قبلی. «دِ وویس[4]» به رتبه‌ی 5 در میان رقبا نزول کرده است و به دنبال آن نتایج شو که در رتبه‌ی 6 قرار دارد. این مسابقه‌ی آوازخوانی NBC به متوسط 274,157 دلار در دوشنبه شب‌ها و 253,840 دلار در نتایج سه‌شنبه شب‌ها رسیده است.
آمارگیری سایت Ad Age از پردازش داده‌های جمع‌آوری شده از هفت آژانس خرید رسانه تشکیل می‌شود (لیست کامل ما را در جدول قیمت‌ تبیغات تلویزیونی 2013 نگاه کنید.) قیمت‌های نتیجه‌گیری شده را باید به عنوان نشانگر سمت و سوی قیمتی دانست نه قیمت واقعی که هر تبلیغات‌چی برای سی ثانیه تبلیغ می‌پردازد. این ارقام بر اساس بازه‌ای از برآوردهای آژانسی پایه‌ریزی شده است که بسته به میزان خرید از شبکه، وجود تبلیغات غیر سنتی مانند گنجاندن محصول و نوع رابطه‌ای که تبلیغات‌چی و آژانس خرید رسانه با یک شبکه دارند می‌تواند متغیر باشد. بیشتر تبلیغات تلویزیونی به عنوان بخشی از مذاکرات کلان‌تر خریداری می‌شوند نه به طور تکی.
همچنین این برآوردها نمایانگر قیمت‌هایی هستند که تبلیغات‌چی‌ها و شبکه‌ها برای بازار پیش‌پرداختی امسال سر آن به توافق رسیده‌اند. قیمت‌ها برای کسانی که می‌خواهند نزدیک به تاریخ پخش در بازار به اصطلاح «آشفته» اقدام به خرید کنند تغییر کرده است.«استیت آو افیرز[5]» NBC نیز جدیدن با رتبه 8 به رقابت پخش آنتنی اضافه شده است. این سریال همچنین عنوان گران‌ترین سریال جدید این فصل را با متوسط 219,188 دلار برای 30 ثانیه تبلیغ در دست دارد. شبکه‌ی طاووس نشان (منظور شبکه‌ی NBC است که آرمش شبیه طاووس پرگشاده است.م) اکنون صاشبکه ان بی سیحب پنج عدد از 10 گرانترین شوهای تلویزیون آنتنی است، افتخاری که پارسال نسیب شبکه‌ی Fox بود. در این فصل Fox تنها یک شو در میان 10 شو برتر پخش آنتنی است و آن هم «اسلیپی هالو[6]» است. هر دو «نیو گیرل[7]» و «دِ سیمپسونز[8]» پس از اینکه پارسال به رتبه‌ی 8 و 9 رسیدند افت کردند.

تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی بیش از 400,000 دلار جهت گرفتن یک بسته‌ی تبلیغاتی برای تبلیغات‌چی‌ها خرج برمی‌دارد

یک تازه وارد جدید سریال «اسکَندِل[9]» در رتبه‌ی 9 پخش آنتنی با متوسط 217,546 دلار است. از شوهایی که به صحنه باز گشته‌اند، 21 عدد با کاهش هزینه‌ی زمان تبلیغ مواجه شده‌اند، درحالی‌که 20 عدد از آنها با افزایش روبرو شده و 14 عدد هم کم و بیش بی‌تغییر باقی مانده‌اند. «مدرن فَمیلی[10]» ABC شاهد کاهش هزینه‌ی معناداری بود، 15 درصد کاهش به 239,650 دلار از فصل گذشته و سقوط یک پله‌ای از رتبه 6 پارسال به رتبه 7. اما بیشترین کاهش در قیمت نصیب یکی دیگر از سریال‌های ABC شد، «گری‌ز آناتومی.[11]» در فصل 11، هزینه‌ی تبلیغ 30 ثانیه 27 درصد کاهش یافت و به 149,523 دلار رسید.
افت‌کننده‌های بزرگ دیگر شامل این‌هاست: «وانس آپان اِ تایم[12]» ABC که شاهد افت 21 درصدی قیمت به 136,538 دلار؛ «فَمیلی گای[13]» Fox که با 23 درصد افت به 158,400 دلار رسید؛ و «تو اند اِ هَف مِن[14]» که فصل آخرش 20 درصد کاهش داشت و به متوسط 147,140 دلار رسید. «اسلیپی هالو» Fox بزرگترین رشد فصل را داشته است، با اوج گرفتن 47 درصدی هزینه‌ی متوسطش به 202,500 دلار.رشدهای قابل اشاره‌ی دیگر مربوط بوده است به «گریم[15]» NBC که با رشد 40 درصدی به 118,818 دلار رسید؛ «شارک تنک[16]» ABC که 37 درصد رشد کرد و به 109,878 دلار رسید؛ و «دِ گود وایف[17]» CBS که با رشد 24 درصدی به متوسط 87,210 دلار رسید.

[1] American Idol
[2] The Big Bang Theory
[3] The Black List
[4] The Voice
[5] State of Affairs
[6] Sleepy Hollow
[7] New Girl
[8] The Simpsons
[9] Scandal
[10] Modern Family
[11] Grey’s Anatomy
[12] Once Upon a Time
[13] Family Guy
[14] Two and a Half Men
[15] Grimm
[16] Shark Tank
[17] The Good Wife

    <a href="https://alijah.work/author/admin/" target="_self">علیجاه شهربانویی</a>

    علیجاه شهربانویی

    از سال 1379 فعالیت حرفه‌ای خودم را در زمینه تبلیغات آغاز کرده‌ام. تا سال 1394 در قالب مشاور و مجری بازاریابی در شرکت «آبان» و «سان» به مشتریان در حوزه تبلیغات و بازاریابی خدمات ارائه کرده‌ام. از آن پس در قالب مشاور در کنار سازمان‌ها بوده‌‌ام و به موازات آن تدریس به در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ را نیز انجام داده‌ام. هم‌اکنون تمرکزم در زمینه ارائه راه‌حل‌های بازاریابی به شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ در راستای افزایش فروش و رشد و توسعه آنهاست. راه حل های بازاریابی، استراتژی ها و ابزارهایی در حوزه مدیریت برند، بازایابی و تبلیغات هستند که به کسب و کارها کمک می کنند تا به مخاطبان هدف خود برسند، ارزش خود را ارائه دهند، و سرنخ ها و فروش بیشتر و متمایز ایجاد کنند. راه حل های بازاریابی می توانند رشد فروش در شرکت ها را با این روش های خلاقانه تحت تاثیر قراردهد.

    مطالب پیشنهادی

    اشتراک
    اطلاع برای
    guest
    0 دیدگاه
    نظر درون متنی
    نمایش همه دیدگاه ها
    Send this to a friend