زمان مطالعه: 2 دقیقه

سریال مد من : کلاس درسی که باید تمام تبلیغاتچی ها آن را ببینند!

بررسی سریال مد من ، بخش نخست: مقدمه / Mad Men اصطلاحی است که تبلیغات‌چی‌های خیابان مدیسون (خیابانی در نیویورک که اکثر آژانس‌های تبلیغاتی در آن دفتر داشتند) در دهه‌ی پنجاه میلادی برای توصیف خودشان وضع کردند. این اصطلاح ایهام‌دار همچنین نام سریالی است که Matthew Weiner (نویسنده و تولیدکننده‌ای که سریال مشهور Sopranos را در کارنامه خود دارد) دست به خلق آن زد.

سریال مد من

پخش این سریال در 19 جولای 2007 از شبکه‌ی کابلی AMC آغاز شد و پس از هفت فصل و 92 قسمت، با پخش آخرین قسمت آن در 17 می 2015 خاتمه یافت. زمان تاریخی فصل اول مارچ 1960 است و فصل هفتم تا نوامبر 1970 پیش می‌رود.

سریال مد من ، درامی است در مورد یکی از با پرستیژترین آژانس‌های تبلیغاتی خیابان مدیسون به نام Sterling/Cooper (که البته نامی خیالی است) با تأکید روی شخصیت مرموز و بسیار با استعداد مدیر خلاقه‌ی آن Don Draper (با بازی Jon Hamm) که بعدها یکی از بنیانگذاران و شرکای اصلی شرکت Sterling/Cooper/Draper/Price می‌شود.

داستان درام هم بر روی فعالیت‌های کاری آژانس‌ها و هم زندگی شخصی شخصیت‌ها تمرکز دارد. سریال مد من (Mad Men ) در طول پخش برای فیلم‌نامه، بازیگری و اصالت تاریخی‌اش مورد تعریف و تمجید منتقدان قرار گرفت و جوایز بسیاری را نصیب خود کرد از جمله 16 جایزه‌ی Emmy و چهار جایزه‌ی Golden Globe که آخرین آن همین امسال به Jon Hamm به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد درام تلویزیونی اختصاص داشت.

این شو همچنین نخستین سریال کابلی بود که برای چهار فصل متوالی جایزه‌ی Emmy برجسته‌ترین سریال درام را برنده شد. بسیاری آن را عالی‌ترین درام تلویزیونی تمام تاریخ می‌دانند. درست است که دوره‌ی تاریخی این سریال دهه‌ی پر فراز و نشیب 1960 آمریکاست، اما جهان‌بینی مطرح شده در سریال و درگیری‌های شخصیت‌های سریال در زندگی خصوصی و حرفه‌ای و انتخاب‌های درست و نادرست آنان و نزدیکی بسیار تنگاتنگ خط داستانی با واقعیت زندگی حاوی درس‌ها و نکاتی است که فراتر از یک دوره‌ی خاص زمانی می‌رود.

جهان‌بینی مطرح شده در سریال حاوی درس‌ها و نکاتی است که فراتر از یک دوره‌ی خاص زمانی می‌رود.

جنبه‌ای از سریال که ما در این سلسله نقدها و نوشتارها مد نظر داریم، جنبه‌ی کاری مربوط به فعالیت آژانس‌های تبلیغاتی، نحوه‌ی برخورد با مشتریان، روابط درونی کارکنان آژانس، نکات ظریف مدیریتی، نقش خلاقیت در ارائه‌ی تبلیغ خوب و … است که به ظرافت در لابه‌لای داستان سریال مطرح شده است. از این پس هر هفته با بررسی یک قسمت از سریال از دیدگاه بالا با تمرکز بر رفتار حرفه‌ای و تعاملات بین شخصیت‌ها و گزین‌گویه‌هایی از زبان شخصیت‌های سریال در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. در طول مسیر و به فراخور موقعیت و داستان به معرفی شخصیت‌های اصلی سریال نیز خواهیم پرداخت. در پایان دیدن این سریال ارزشمند را به همه‌ی شما مخاطبان گرامی توصیه می‌کنیم.
سید محمد رضا باطنی

    <a href="https://alijah.work/author/admin/" target="_self">علیجاه شهربانویی</a>

    علیجاه شهربانویی

    از سال 1379 فعالیت حرفه‌ای خودم را در زمینه تبلیغات آغاز کرده‌ام. تا سال 1394 در قالب مشاور و مجری بازاریابی در شرکت «آبان» و «سان» به مشتریان در حوزه تبلیغات و بازاریابی خدمات ارائه کرده‌ام. از آن پس در قالب مشاور در کنار سازمان‌ها بوده‌‌ام و به موازات آن تدریس به در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ را نیز انجام داده‌ام. هم‌اکنون تمرکزم در زمینه ارائه راه‌حل‌های بازاریابی به شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ در راستای افزایش فروش و رشد و توسعه آنهاست. راه حل های بازاریابی، استراتژی ها و ابزارهایی در حوزه مدیریت برند، بازایابی و تبلیغات هستند که به کسب و کارها کمک می کنند تا به مخاطبان هدف خود برسند، ارزش خود را ارائه دهند، و سرنخ ها و فروش بیشتر و متمایز ایجاد کنند. راه حل های بازاریابی می توانند رشد فروش در شرکت ها را با این روش های خلاقانه تحت تاثیر قراردهد.

    مطالب پیشنهادی

    اشتراک
    اطلاع برای
    guest
    1 دیدگاه
    نظر درون متنی
    نمایش همه دیدگاه ها
    ربیعی

    بسیار سریال آموزنده و پر مغزی هست
    کلاس درسه بیشتر تا یه تفریح

    Send this to a friend