زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه جی دبلیو تی – یکی از بزرگترین شبکه‌های تبلیغاتی جهان- تاسیس شد

در این نوشته به سراغ شرکت معروف و معتبر جی دبلیو تی ” (J. Walter Thompson) یا به اختصار JWT می روم. شرکتی قدرتمند که در سال 2009 میلادی از سوی نشریه معتبر Adweek به عنوان آژانس برتر سال برگزیده شد. شاید خالی از لطف نباشد که مرور بر موفقیت های JWT  -که در حال حاضر جزء 4 شرکت طراز اول تبلیغاتی جهان است – را با شرح حال بنیانگذار آن یعنی آقای والتر تامسون آغاز کنیم.

در سال 1864 یعنی زمانی که والتر تامسون جوان تنها 19 سال داشت، فضاهای تبلیغاتی را در مجلات مذهبی بفروش می رساند. وی که در ابتدای فعالیتش به عنوان یک حسابدار آغاز به کار کرده بود، زمانی که متوجه شد که فروشندگی بسیار پرمنفعت تر است در یک کمپانی کوچک تبدیل به یک فروشنده زبده شد. در سال 1877 تامسون شرکت تبلیغاتی که در آن کار می کرد را با صرف هزینه 500 دلار، خرید و نام آن را به کمپانی ” جی دبلیو تی ” تغییر داد.  جالب این که وی برای اثاثیه و دکوراسیون شرکت حدود 800 دلار هزینه کرد.

جِی دبلیو تی

زمانی که تامسون متوجه شد می تواند با بهبود محتوای تبلیغات، فضای بیشتری تبلیغ در نشریات بفروشد، یک نویسنده و یک هنرمند را در شرکت استخدام کرد. و بدین ترتیب اولین ” اتاق خلاقه ” در تاریخ تبلیغات در شرکت جی دبلیو تی ( JWT ) ایجاد شد. بسیاری از کارشناسان آقای تامسون را “پدر تبلیغات مدرن در مجلات” می دانند. تاسیس ” اتاق فکر و خلاقیت” و تولید آگهی برای رسانه های چاپی تنها بدعت این شرکت در تبلیغات مدرن نبوده است. در سال 1900 شرکت جی دبلیو تی ( JWT ) در یک آگهی خانه، به توضیح علامت تجاری پرداخت. این اولین تلاش شناخته شده، برای آنچه ما آن را با نام “برندسازی” می شناسیم می باشد.
روحیه  یک ملوان شجاع بازمانده از جنگ ( آقای تامسون) شرکتش را به سمت جهانی شدن سوق داد. او تقریبا بیست سال هر تابستان به خارج از آمریکا سفر می کرد و معمولا پس از هر مسافرت با دست پر ( یک مشتری مهم ) باز می گشت. او یک شعار معروف داشت که متاثر از روحیه ستودنیش بود :” هیچ محدودیتی در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد، هرجا که کالایی با تبلیغات بهتر فروخته شود، در حصار شرکت تبلیغاتی تامسون است!”

بیشتر بخوانید: شرکت تبلیغاتی مادر “Mother” کوچک و خلاق

کار بزرگ آقای تامسون بعدها توسط آقای استنلی روزر ادامه یافت و بدین ترتیب شرکت ” جی دبلیو تی ” به سمت جهانی شدن گام برداشت و امروز نیز بصورت بسیار قدرتمند به ارائه خدمات تبلیغاتی و بازاریابی در بیش از 90 کشور می پردازد.تلاش  10 هزار پرسنل این شرکت توانسته است در 200 دفتر این شبکه عظیم  حدود 1200 مشتری را در این مجموعه حفظ کند. مشتریان قابل اتکایی مثل اتومیبل سازی “فورد” ، “سون آپ”، مجموعه هلدینگ “نستله”، تشکیلات معظم “یونیلیور”، “رولکس”، “نوکیا-مایکروسافت” موبایل ، “یوهانسون و یوهانسون”، “اچ اس بی سی”، “کوکاکولا”  و “شل” از شرکای تجاری مهم جی دبلیو تی ( JWT )هستند.

هیچ محدودیتی در هیچ نقطه از جهان وجود ندارد، هرجا که کالایی با تبلیغات بهتر فروخته شود، در حصار شرکت تبلیغاتی تامسون است!

جِی دبلیو تی

جی دبلیو تی ( JWT ) تبلیغی زیبا برای لوازم خانگی هات پوینت ساخته که در ایران برای یک پودر لباسشویی کپی‌برداری شد!

تبلیغ منتخب

تبلیغ منتخب این هفته دستمایه فوتبالی دارد. همیشه هواداران متعصب فوتبال تیم خود را ستایش می کنند و در برخی مواقع از رقیبان متنفرند! بویژه زمانی که این رقیب تیم همشهری شان باشد و هر سال دست کم چندباری در “شهرآورد” به مصاف یکدیگر بروند.

هرچند شهرآورد ریاض مانند سایر دربی های جهان مطرح نیست اما در کشور عربستان و بویژه در شهر ریاض بین طرفداران دو تیم “النصر”  و ” الهلال” شور و غوغایی بپا می کند. این دو تیم قدیمی و ریشه دار عربستان همواره رقیب جدی یکدیگر بوده اند و مصاف این دو تیم همیشه همراه با حواشی بوده است.

گاهی این حواشی فراتر از یک کری خوانی بین طرفداران بوده است و به درگیری لظفی و بی مهری بین طرفداران دو تیم منجر شده است. این معضل اجتماعی بهانه ساخت تبلیغی برای “کوکاکولا” شده است که همواره در تبلیغات خود سعی در ایجاد فضای صمیمی و شاد داشته است.

سازندگان این تبلیغ سعی دارند با تمرکز بر روی تصویر برند کوکا فضای مطلوبی را بین طرفداران متعصب دو تیم ایجاد کنند و زمینه ساز آشتی و وحدت میان  قشر جوان گردند. استفاده از چهره های درخشان سال های دور دو تیم یعنی “سامی جابر” و “ماجد عبدالله” از نکات جالب توجه این تبلیغ است.

 

    <a href="https://alijah.work/author/admin/" target="_self">علیجاه شهربانویی</a>

    علیجاه شهربانویی

    از سال 1379 فعالیت حرفه‌ای خودم را در زمینه تبلیغات آغاز کرده‌ام. تا سال 1394 در قالب مشاور و مجری بازاریابی در شرکت «آبان» و «سان» به مشتریان در حوزه تبلیغات و بازاریابی خدمات ارائه کرده‌ام. از آن پس در قالب مشاور در کنار سازمان‌ها بوده‌‌ام و به موازات آن تدریس به در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ را نیز انجام داده‌ام. هم‌اکنون تمرکزم در زمینه ارائه راه‌حل‌های بازاریابی به شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ در راستای افزایش فروش و رشد و توسعه آنهاست. راه حل های بازاریابی، استراتژی ها و ابزارهایی در حوزه مدیریت برند، بازایابی و تبلیغات هستند که به کسب و کارها کمک می کنند تا به مخاطبان هدف خود برسند، ارزش خود را ارائه دهند، و سرنخ ها و فروش بیشتر و متمایز ایجاد کنند. راه حل های بازاریابی می توانند رشد فروش در شرکت ها را با این روش های خلاقانه تحت تاثیر قراردهد.

    مطالب پیشنهادی

    اشتراک
    اطلاع برای
    guest
    0 دیدگاه
    نظر درون متنی
    نمایش همه دیدگاه ها
    Send this to a friend