زمان مطالعه: 3 دقیقه

هاکوهُدو / شاید شرکت تبلیغاتی دنسو (Dentsu) را بتوان به عنوان قدرتمندترین و رهبر صنعت تبلیغات سرزمین آفتاب دانست اما عنوان قدیمی ترین شرکت تبلیغاتی ژاپن و شاید خاور دور به شرکت هاکوهدو ( Hakuhodo) تعلق دارد. ریشه و سابقه این شرکت تبلیغاتی به سال 1895 – حدود 120 سال پیش – برمی گردد. زمانی که آقای هیرانو سِکی (Hironao Seki) در قامت یک کارآفرین جوان کسب و کار تبلیغات را در نشریات و مجلات آغاز کرد. جالب است بدانید که کلمه ی “ هاکوهُدو” دقیقا به معنای “بنگاه خبر پراکنی” است. که بازتاب دهنده تاکید آقای سکی بر انتشار اخبار مربوط به خدمات آموزشی است. در آن سالها ژاپن در حال گذر از یک جامعه مبتنی بر کشاورزی به یک کشور صنعتی بود. هر چند ژاپن کشوری است که با توجه به فرهنگ خاصش ، کتاب در طول چند قرن در اختیار همگان بود، اما گذار به سمت صنعتی شدن، باعث استفاده از متدهای غربی در این کشور گردید، که باعث افزایش قابل ملاحظه کتابها، مجلات و روزنامه های جدید گردید.

هاکوهُدو

مستقیم به سفر بروید! کاری خلاقانه از هاکوهُدو

این مساله باعث شد  آقای سِکی در آن برهه فرصت را غنیمت شمرده و در این عرصه به فروش فضای تبلیغاتی در نشریات و مجلات مختلف بپردازد. در ابتدا او نیز مانند بسیاری از تازه کاران صنعت تبلیغات، بر روی فروش رسانه تاکید داشته است و پس از مدتی ارائه خدمات گرافیک را برای مشتریان در دستور کار قرار داده است. رونق کسب و کار در فضای فروش رسانه های چاپی وی را بر آن داشت تا در سال 1910 میلادی روزنامه Naigai Tsushin را راه اندازی کند. این روزنامه پس از آن جزء جدایی ناپذیر مجموعه کسب و کار آقای سِکی گردید.
کمک به تحقیق و جمع آوری اطلاعات
تابلوهای اعلانات در آن دوره در کشور ژاپن ، بار تبلیغاتی را بدوش می کشیدند و تبلیغات در رسانه های چاپی به آرامی در حال رشد بود. شرکت تبلیغاتی هاکوهُدو در این شرایط رشد کرد و در سالهای حدود 1924 با سرمایه ای بالغ بر 500 هزار ین خود را آماده رقابت با سایر شرکت های تبلیغاتی می کرد. هرچند فاصله شرکت هاکوهُدو  با رقیب اصلیش دنسو بسیار زیاد بود اما اهدای سرمایه برای تاسیس کتابخانه Meiji در دانشگاه توکیو، شهرت و اعتبار این مجموعه را بعنوان یک مجموعه متخصص در زمینه تحقیقات و جمع آوری اطلاعات بر سر زبانها انداخت.
بازسازی پس از جنگ جهانی دوم
شرایط نظامی در سال های 1930 تا 1945 بالطبع با کاهش درآمدهای شرکت تبلیغاتی هاکوهُدو همراه بود. اوج این مشکلات زمانی بود که در بمباران شهر توکیو ساختمان این شرکت در جنوب این شهر کاملا ویران شد. اما مدیر خستگی ناپذیر هاکوهُدو دست از تلاش بر نداشت و این شرکت را بر ویرانه های باقی مانده از جنگ مجددا بنا کرد. راه اندازی نشریه Hakuhodo Monthly News در کنار روزنامه پرسابقه Naigai Tsushin یک نمونه از این تلاش هاست. توسعه تحقیقات و پژوهش و سعی در الگو برداری از شرکت های مدرن آمریکایی از دیگر تلاش های این شرکت برای رسیدن به نقطه مطلوب طی دوره بیست ساله ی بعدی حیات شرکت بود.
توسعه شرکت در ابعاد مختلف مثل گسترش خدمات و افزایش تعداد شعب در نقاط مختلف جهان گام های بعدی این شرکت در شرایط ثبات اقتصادی حاکم بر ژاپن و سایر کشور های توسعه یافته بود. هم اکنون این شرکت با در اختیار داشتن، بیش از 3000 پرسنل در زمینه های برندسازی، طراحی گرافیک، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی، تحقیقات بازاریابی ، طراحی برنامه ریزی رسانه و خرید آن و روابط عمومی فعالیت دارد.

هاکوهُدو

دندان های سفید شده با خمیر دندان اجازه نمی دهد که کسی استراحت کند.

تبلیغ منتخب
تبلیغ منتخب این هفته مربوط به اتومبیل مزدا است. اما قبل از صبحت در مورد این تبلیغ بد نیست به تبلیغ دیگری اشاره کنم، که شرکت هاکوهدو برای آن ، یک ربات ساخت! که می توانست در حین تبلیغ 7 عدد گوجه فرنگی را در دهان کاراکتر اصلی قرار دهد. آن هم برای تبلیغ یک رب! البته چه انتظاری دیگری می توان داشت، وقتی تبلیغات چی ، اصالاتا یک شرکت ژاپنی باشد! اما در تبلیغ منتخب این هفته شرکت هاکوهدو، اتومبیل مزدای قرمز رنگ را که نشان سرزندگی و خروش است در یک مسیر طولانی و در میان مناظر و جاده های بدیع و چشم نواز بنمایش می گذارد. عبور ملایم این خودرو از کنار دیگرانی که در این جاده هستند، سعی دارد حس برتری این برند را به مخاطب القا کند. تصویر برداری هنرمندانه که در پلان هایی بوسیله هلی کوپتر گرفته گرفته شده است بر زیبایی های بصری این تیزر تبلیغاتی افزوده است. در پایان این تبلیغ راننده همچنان سرزنده و شاداب است و برای مخاطب شعار Be a driver  باورپذیر خواهد بود.


    <a href="https://alijah.work/author/admin/" target="_self">علیجاه شهربانویی</a>

    علیجاه شهربانویی

    از سال 1379 فعالیت حرفه‌ای خودم را در زمینه تبلیغات آغاز کرده‌ام. تا سال 1394 در قالب مشاور و مجری بازاریابی در شرکت «آبان» و «سان» به مشتریان در حوزه تبلیغات و بازاریابی خدمات ارائه کرده‌ام. از آن پس در قالب مشاور در کنار سازمان‌ها بوده‌‌ام و به موازات آن تدریس به در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ را نیز انجام داده‌ام. هم‌اکنون تمرکزم در زمینه ارائه راه‌حل‌های بازاریابی به شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ در راستای افزایش فروش و رشد و توسعه آنهاست. راه حل های بازاریابی، استراتژی ها و ابزارهایی در حوزه مدیریت برند، بازایابی و تبلیغات هستند که به کسب و کارها کمک می کنند تا به مخاطبان هدف خود برسند، ارزش خود را ارائه دهند، و سرنخ ها و فروش بیشتر و متمایز ایجاد کنند. راه حل های بازاریابی می توانند رشد فروش در شرکت ها را با این روش های خلاقانه تحت تاثیر قراردهد.

    مطالب پیشنهادی

    اشتراک
    اطلاع برای
    guest
    0 دیدگاه
    نظر درون متنی
    نمایش همه دیدگاه ها
    Send this to a friend