زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت تبلیغاتی دی دی بی ( DDB )

“بیل برنباخ”( Bill Bernbach ) و “ند دُویل” (Ned Doyle )، هر دو در شرکت تبلیغاتی قدیمی “گِرِی” (Grey Advertising) مشغول به کار بودند. در سال 1949 آنها با جدایی از شرکت خود با شخصی به نام “مک دین” (Mac Dane) یک تیم را تشکیل دادند و شرکت تبلیغاتی کوچکی را در منهتن تاسیس کردند و بدین صورت اساس شرکت تبلیغاتی “دویل دین برنباخ” یا به اختصار “دی دی بی ” پایه گذاری شد.

موسسین شرکت دی دی بی در حال خوش آمدگویی به کپی رایتر جدید شرکت

همانگونه که در مقدمه این شماره از ستون “ستاره های تبلیغات” نیز اشاره شد همکاری این سه نفر به صورت مکمل یکدیگر قدرت این شرکت کوچک را مضاعف کرد. دین بیشتر به کارهای مدیریتی می پرداخت، دویل بیشتر توجهش را به ارتباط با مشتریان اختصاص می داد و بربنچ همچون موتور خلاقیت آژانس دی دی بی به نوشتن و ساخت تبلیغات می پرداخت. از نکات جالب توجه در مراحل ابتدایی شکل گیری شرکت، حضور تنها 13 پرسنل در این شرکت بود.

جالب تر اینکه این شرکت کار خود را با مشتریان کوچک و با بودجه محدود و برای کالاهای کمتر شناخته شده آغاز کرد. اما همانطور که می دانیم به یکی از تاثیرگذارترین شرکت های تبلیغاتی تاریخ تبدیل شد. در عرض مدت زمان کوتاهی دی دی بی به عنوان یک آژانس تبلیغاتی شیک و صاحب سبک مطرح شد.

دی دی بی

هنگام رانندگی سلفی نگیرید!
سفارش دهنده: شرکت فولکس واگن.
سازنده: تبلیغ شرکت دی دی بی

ساخت شعارهای تبلیغاتی خلاق و همراه با شوخ طبعی خاص، سبکی نوین را در این زمینه در مقابل تبلیغات خشک و بی انعطاف گذشته بوجود آورد. مثلا در سال 1960 آژانس، کار یک مشتری را که در کسب و کار خود جایگاه دوم را داشت، بدست گرفت و برنباخ، این شعار را برای آن ساخت: “We Try Harder Because We’re Number 2.” ما سخت تر کار می کنیم، چون ما شماره 2 ایم.” اما شاید خاطره انگیز ترین شعار تبلیغاتی مربوط است به فولکس واگن: “Think Small,”

دی دی بی

شعاری که توسط دی دی بی ساخته شد و سالها ماندگار ماند.

موفقیت شرکت، راه را همچون رقبایش برای جهانی شدن همواره کرد. افتتاح شعب مختلف و ارائه خدمات بازاریابی و تبلیغاتی به نزدیک به 1200 مشتری محلی و بین اللملی در 75 کشور جهان – در 183 دفتر – نشان از قدرت کم نظیر “دی دی بی” دارد. مشتریان ممتاز این شرکت عبارتند از مک دونالد، سوبارو، فولکس واگن، بی ام دبلیو، مایل (Maille)، فیلیپس، الکترولوکس، سامسونگ، آمازون و تله کام.

تبلیغ منتخب، شاهکار دی دی بی
شاید بهترین شرح بر این تبلیغ سکوت باشد. تبلیغ جذاب، دیدنی و شنیدنی! برای طعم دهنده و افزودنی مایل(Maille). در این شاهکار تبلیغاتی بقدری گفتار متن و موسیقی هماهنگ و در خدمت اثر است که تاثیرگذاری آن را به بالاترین سطح می رساند. تصویر برداری بی بدیل در این تبلیغ نیز جزء نکات مثبت این تیزر است. اما شاید برجسته ترین نکته این تبلیغ تلویزیونی شعار تبلیغاتی آن است.

موسیقی ایجاد شده در تکرار حرف “میم” در سه کلمه ی meals ,Mailee, Memories بسیار شنیدنی است و اسلوگان یاد شده را در ذهن و قلب مشتری حک می کند. قطعا این حرکت زیبا شاید از شرکتی که بنیان گذار ساخت شعارهای تبلیغاتی جذاب است کار بعیدی نیست. این تبلیغ زیبا به ما می آموزد که با خلاقیت، بکارگیری درست عناصر بصری و شنیداری می توان با ساده ترین نماها ( یک میز غذا ) تبلیغی تاثیرگذار و درخدمت کمپین ارائه کرد.

بجای نتیجه گیری
بررسی شرکت های تبلیغاتی مطرح دنیا در نوشته های پیشین، حاوی نکات آموزنده ای برای نگارنده بود. قبلا اشاره شد، توجه به حضور در عرصه های بین اللملی و ارائه خدمات کامل بازاریابی و تبلیغاتی راز موفقیت شرکت های موفق تبلیغاتی بوده است. اما آنچه در قرن گذشته باعث شکل گیری و پیشرفت شرکت های تبلیغاتی می گردید، بوجود آمدن شرکتهایی بود که پایه های آن را شرکت های موفق اما کوچک تر تشکیل می دادند.
در حقیقت اساس شراکت با دیگر افراد که دارای قابلیت های مکمل بودند، پوشش دهنده ضعف های احتمالی شرکت های پایین دست بود و شاید بتوان گفت راز ماندگاری اکثر شرکت های تبلیغاتی بزرگ بر اساس همین فرهنگ کار و تجارت است.
آنچه ما نه تنها در شرکت های تبلیغاتی داخلی بلکه در سایر کسب و کارها هم مشاهده نمی کنیم. شاید در فرهنگ کسب و کار توسعه یافته همراهی با رقبای قدرتمند و تسهیم دانش و تکنولوژی با آنان مسیر بهتری برای ادامه حیات و رشد اقتصادی باشد.

    <a href="https://alijah.work/author/admin/" target="_self">علیجاه شهربانویی</a>

    علیجاه شهربانویی

    از سال 1379 فعالیت حرفه‌ای خودم را در زمینه تبلیغات آغاز کرده‌ام. تا سال 1394 در قالب مشاور و مجری بازاریابی در شرکت «آبان» و «سان» به مشتریان در حوزه تبلیغات و بازاریابی خدمات ارائه کرده‌ام. از آن پس در قالب مشاور در کنار سازمان‌ها بوده‌‌ام و به موازات آن تدریس به در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ را نیز انجام داده‌ام. هم‌اکنون تمرکزم در زمینه ارائه راه‌حل‌های بازاریابی به شرکت‌ها و سازمان‌های متوسط و بزرگ در راستای افزایش فروش و رشد و توسعه آنهاست. راه حل های بازاریابی، استراتژی ها و ابزارهایی در حوزه مدیریت برند، بازایابی و تبلیغات هستند که به کسب و کارها کمک می کنند تا به مخاطبان هدف خود برسند، ارزش خود را ارائه دهند، و سرنخ ها و فروش بیشتر و متمایز ایجاد کنند. راه حل های بازاریابی می توانند رشد فروش در شرکت ها را با این روش های خلاقانه تحت تاثیر قراردهد.

    مطالب پیشنهادی

    اشتراک
    اطلاع برای
    guest
    5 دیدگاه
    نظر درون متنی
    نمایش همه دیدگاه ها
    پرسفید

    سلام. بسیار آموزنده بود.
    سایتتون مطالب خوبی داره. ممنون.

    Reza Ghorbani

    با سلام .
    از مطالبتون استفاده و لذت میبرم.
    موفق باشید.

    س ق

    با سلام و احترام

    از مطلب مفیدِ شما درباره‌ی آژانسِ تبلیغاتیِ DDB کمال تشکر را به عمل می‌آورم.
    بنده مایل هستم از این مطلب در پایان‌نامه‌ی خود استفاده کنم، اما متاسفانه زمانِ انتشارِ مطلب در صفحه درج نشده است.
    ممنون می‌شوم اگر درباره‌ی زمانِ دقیقِ انتشارِ مطلب من را راهنمایی فرمائید.

    سپاسگزارم

    Send this to a friend